شباب الربه

منتدى للشابات والشباب
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 كيف تختارى الورد المناسب لى فرحك

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
سحر الشرق

avatar

عدد الرسائل : 66
العمر : 24
تاريخ التسجيل : 15/11/2008

مُساهمةموضوع: كيف تختارى الورد المناسب لى فرحك   الجمعة نوفمبر 21, 2008 9:53 am

-1-
استايل بوكيه الورد اللي هتمسكيه في إيديك يكون هو نفسه استايل الورد المستخدم في تزيين القاعة وده علشان يكون فيه تناغم بين شكل بوكيه الورد اللي في إيدك وبين باقي الورد الموجود في القاعة.

-2-
حاولي وإنت بتختاري الورد إنك تختاري أنواع من الزهور الموجودة في الموسم اللي هتتجوزي فيه وبلاش تدوري على ورد معين في غير أوانه؛ لأنه هياخد منك وقت كبير في البحث ولو لقيتيه هتلاقيه محتاج فلوس كتيرة علشان كده اختاري الورد المتاح قدامك.

-3-
حاولي تختاري ألوان الورد وأنواعه اللي تتلاءم مع شخصيتك ومع جو الفرح... أكيد بتسألي نفسك وتقولي: يعني إيه الكلام ده؟ ماتخافيش حالا هاقولك....

العروس الرومانسية
لو كنت بنت رومانسية وناوية الفرح يكون فيه ستايل يدل على الرومانسية في الحالة دي لازم تختاري نوع معين وألوان معينة من الورد بتدل على الكلام ده..
يعني مثلا ممكن تختاري بوكيه ورد يكون عبارة عن باقة من الزهور الطبيعية المنظمة بشكل تدريجي وياريت كمان تلفيها بشريط ستان صغير.
وبالنسبة لورد القاعة فممكن تجملي المكان بأقواس من الورود مع وضع بعض الأزهار في فازات لونها دهبي وفيه حاجة حلوة قوي ممكن تعمليها علشان تدي شكل لطيف للقاعة هي إنك تنشري أوراق الورد على الترابيزات.
وعلى فكرة أكتر أنواع الزهور اللي بتناسب البنت الرومانسية هي الأنواع دي..



ويا ريت ألوان الورود المستخدمة في البوكيه أو في القاعة تكون "حمراء أو روز أو بيضاء.


العروسة الكلاسيكية

فيه عرائس كتير بيحبوا إنهم يعملوا فرحهم بشكل كلاسيكي تقليدي وده بيميز أكتر الناس اللي بتحب الهدوء وفي الوقت ده يا ريت بوكيه الورد يكون عبارة عن مجموعة من الزهور المرتبة بشكل دائري متناسق مربوطة بإتقان وسيقان الزهور تكون ملفوفة بقماش من الحرير ويا سلام بقى لو شبكتي بوكيه الورد بدبوس من اللؤلؤ هتلاقي الشكل بقى أحلى وأحلى.
وبالنسبة لورد القاعة هتلاقي أنسب حاجة إنك تحطي فازات كبيرة في منتصف كل ترابيزة بها زهور صغيرة تكون ألوانها هادئة جدا.
وأكتر أنواع الزهور المناسبة هي الأنواع دي






ولو عايزة تخلي القاعة فيها نسبة النباتات الخضراء كبيرة يبقى ممكن تضيفي نبات "اللبلاب" في الأركان أو بين الترابيزات..
وبما إن احنا بنتكلم عن الشكل الكلاسيكي فهتلاقي إن أنسب ألوان ممكن تختاريها هي الأبيض والكريمي الهادئ والروز الفاتح جدا.


العروسة الروشة "المودرن"


لو كنتي بنت روشة ونفسك تعملي حاجة جديدة تشد الانتباه والكل يقعد يحكي ويتحاكى عنها لفترة طويلة يبقى يا قمر لازم تختاري زهور ذات ألوان مليئة بالحيوية.


فبالنسبة لبوكيه الورد اختاري فيه مجموعة ألوان كثيرة بس خدي بالك إن لونها يكون متناسق مع بعضه وممكن تزينيها بمشبك أو بروش أو بالأحجار الكريمة أو الريش.

بالنسبة للقاعة هتلاقي إن أحسن حاجة إنك تحطي فيها الفازات على مستوى عال في منتصف كل ترابيزة وممكن تستخدمي الشمع الملون لتزيين القاعة مع الورد.
أكتر أنواع الزهور المناسبة هي





وبالنسبة إلى الألوان بما إنك عروسة روشة يبقى هتلاقي الألوان المناسبة ليكي هي البنفسجي بدرجاته والبني (لون الشيكولاتة) والفضي والأصفر الشاحب.

-4-
لو كان الفرح في البيت فإنت لازم تراعي حاجات معينة في الزهور اللي هتزيني بيها البيت فتكون



زهور ألوانها تناسب لون المكان والفرش وممكن تجيبي مجموعة من الفازات وتحطي في كل واحدة منهم وردة واحدة وأحسن أنواع الزهور المناسبة هي زهرة اللؤلؤ الأبيض براعم الليلك (lilac)، سيقان التوليب (tulip) والأوركيـدا (orchid).
وبالنسبة للبوكيه لازم يكون بسيط ومربوط بطريقة سهلة وغير معقدة وممكن تزينيه ببعض عقود اللولي ويا ريت تختاري للبوكيه بعض الزهور الصغيرة وبراعم الزهور وبالنسبة إلى الألوان هتكون الأخضر والأزرق والأبيض أو الكريمي.


-5-
وبالنسبة للشكل اللي المفروض يكون عليه البوكيه فالشكل التقليدي للبوكيه اللي كان بياخد شكل منسدل أو الطويل مابقاش موضة والموضة دلوقتي هو الشكل المستدير

اها اكوشة الكوشة جبتوها والفستان جبتو فاضل حاجة واااااااااااااحدة العريس هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
كيف تختارى الورد المناسب لى فرحك
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
شباب الربه :: العام-
انتقل الى: